
Modne plakaty boho chic, które odmienią Twój salon w mniej niż 3 minuty
2023-02-23
Dzień Świętego Patryka – Święto Narodowe Irlandii, które dotarło nad Wisłę
2023-03-10Barwa różowa to jeden z najbardziej charakterystycznych kolorów, który kojarzy się z romantyzmem, delikatnością i kobiecością. To kolor, który od wieków przyciąga uwagę, a dzięki swojej uniwersalności jest obecny w wielu dziedzinach życia. Od mody, poprzez sztukę aż po reklamę i branding.
Różowa barwa występuje w wielu odcieniach i nasyconych tonacjach, co pozwala na tworzenie nieskończonych kompozycji i ciekawych aranżacji wnętrz.
Psychologia kolorów a barwa różowa
Psychologia kolorów bada, jak kolory wpływają na emocje, zachowania i postrzeganie ludzi. Według tej dziedziny nauki, kolory mają moc wpływania na nasze samopoczucie i nastrój. Z tego powodu są często używane w projektowaniu i dekoracji wnętrz, a także w terapii.



W przypadku dekoracji wnętrz, zastosowanie kolorów zgodnie z psychologią kolorów może wpłynąć na Twój nastrój i samopoczucie w danym pomieszczeniu. Na przykład, stosowanie kolorów zimnych i stonowanych w sypialni może pomóc w tworzeniu spokojnej i relaksującej atmosfery. Podczas, gdy stosowanie kolorów ciepłych i jasnych w pokoju dziennym może wpłynąć na zwiększenie energii i witalności.
Wszystkie te właściwości odnajdziesz w szerokiej palecie odcieni, którą proponuje barwa różowa. Jest w niej perłowy, niemal biały róż, pudrowe szarości, delikatny różowy, soczysty róż, intensywne neonowe odcienie oraz fuksja i magenta. Każdy z tych odcieni niesie ze sobą inny ładunek energetyczny i możesz ich używać, aby np. pobudzić swoją kreatywność.

Skąd bierze się kreatywność?
Uczucie kreatywności to indywidualne doświadczenie, które może być opisane jako stan umysłu, w którym osoba jest gotowa do twórczego myślenia i działania. Każdy może doświadczać uczucia kreatywności w inny sposób. Jednak możemy wyróżnić pewne cechy wspólne uczucia kreatywności. Sprawdź, czy się z nimi zgadzasz, a są to:
- wolność od ograniczeń – wolność od przymusu lub wymagań pozwoli na luźne podejście do rozwiązywania problemów i eksplorowania nowych pomysłów;
- inspiracja – pojawia się, gdy wpadniesz na pomysł wykorzystania na własny sposób sztuki, która została w Twojej pamięci;
- pozytywne emocje – uczucie kreatywności często wiąże się i powstaje wraz z pozytywnymi emocjami, takimi jak: entuzjazm, radość, zaciekawienie, zadowolenie lub ciekawość;
- elastyczność myślenia – jeśli potrafisz zobaczyć wiele perspektyw i rozwiązań, a także być otwarta na eksperymentowanie i wdrażanie nowych pomysłów, kreatywność pojawi się szybciej, niż myślisz;
- czas i miejsce – gdy masz czas i przestrzeń do skupienia się na swojej pracy i realizacji oraz brak presji czasowej, wówczas stwarzasz idealne warunki do zwiększenia kreatywności.
Te czynniki pomogą Ci zadbać o odpowiednie warunki do rozwoju kreatywności, ale… jak się ma do tego barwa różowa?

Barwa różowa buduje kreatywną przestrzeń
Barwa różowa może pomóc w budowaniu kreatywnej przestrzeni, ponieważ bezpośrednio kojarzy się z pozytywnymi emocjami, a gdy znajduje się w pomieszczeniu, daje nam poczucie spokoju i relaksu. Warto podkreślić, że mówimy tutaj o lewej stronie paletki barwy różowej. Dokładnie o jej pastelowych i stonowanych odcieniach.
Kolor różowy, wg. psychologii kolorów, zmniejsza stres. Różowa barwa kojarzy nam się ze spokojem i relaksem. Natomiast zestawienie jej z nieco bardziej energetycznymi akcentami (np. neonowym różowym, fuksją bądź magentą) pobudza nas i wyzwala pozytywne emocje.

Właśnie z tego powodu dobrze jest miksować różne odcienie z palety barwy różowej.
W zależności od kontekstu i zastosowania, różowego można użyć w taki sposób, aby wywoływał pozytywne emocje. Na przykład, jeśli zostanie połączony z innymi kolorami w odpowiedni sposób, może wywoływać skojarzenia z romantyzmem, delikatnością i subtelnością.
Pudrowy róż to kolor, który jest zwykle postrzegany jako delikatny, subtelny i kobiecy. Psychologia kolorów sugeruje, że kolor ten może wpływać na emocje i nastrój ludzi w różny sposób. Za pomocą tego koloru można zaaranżować neutralną przestrzeń, która będzie odpowiednia np. do pokoju dziecka. Wraz z beżami i bielą aranżacja w odcieniach pudrowego różu będzie wyglądać świetnie także w salonie manicure bądź kosmetycznym lub fryzjerskim. Przyciąga uwagę kobiet i wzbudza w nich pozytywne skojarzenia.

Psychologia kolorów sugeruje, że pudrowy róż może wpłynąć na nastrój ludzi, wywołując uczucia łagodności, spokoju i harmonii. Wprowadzenie tego koloru do przestrzeni życiowej lub garderoby może pomóc w tworzeniu atmosfery przyjaznej, spokojnej i relaksującej.
Kolor roku Pantone Magenta
Instytut Pantone od lat śledzi nastroje społeczne oraz ludzkie emocje i łączy je z nauką. Psychologia koloru, którą skrupulatnie przemyca do swoich energetycznych barw nastraja i inspiruje. Viva Magenta (18-1750) została wybrana na kolor roku 2023. Pantone już wcześniej krążył wokół różu i tak w 2014 roku wybrał na swoją barwę przewodnią Radiant Orchid, który w zależności od kąta padania światła, pokazuje się zarówno jako barwa różowa, jak i fiolet.

W 2019 roku natomiast zaprezentował kolor Living Coral, który jest połączeniem barwy różowej i pomarańczowej. Jednak wracając do energetycznej Viva Magenty… to odważny, pulsujący kolor. Wyraża wesołe i optymistyczne podejście do życia, które każdy z nas może kreować samodzielnie.
Barwa różowa może mieć różny wpływ na kreatywność w zależności od intensywności i kontekstu zastosowania. Badania sugerują, że żywe odcienie różu, takie jak głęboki róż, mogą stymulować kreatywność, a także poprawić nastrój i zwiększyć pozytywne emocje.

Jednak warto pamiętać, że wpływ koloru na kreatywność zależy od indywidualnych preferencji i doświadczeń każdej osoby. Wprowadzenie różowego koloru do przestrzeni pracy lub w codziennym życiu może być jednym z elementów wpływających na stymulację kreatywności. Nie jest to jedyny i niezbędny czynnik wpływający na twórczość.
Jak kolory i barwa różowa mogą opisać Ciebie? (BONUS)
Pamiętaj, że wybierając ubrania w danym kolorze lub stosując np. wybraną barwę różową na swoim profilu Instagram, przekazujesz otoczeniu konkretne informacje. Zobacz fragment kursu o identyfikacji wizualnej, aby sprawdzić, jak barwa różowa oddziałuje na nas w przestrzeni online.